z komentarzem ortograficznym
Punkt l.
Umów się z dzieckiem, że codziennie będziecie robić dyktando obejmujące zawsze tylko 3 zdania. Wymyślcie wspólnie nagrodę po każdym tygodniu pracy.
Punkt 2.
Wybór tekstu - zaznacz w książce dziecka 3 zdania i przeczytaj na głos pierwsze zdanie.
Punkt 3.
Komentarz ortograficzny - dziecko powtarza zdanie i omawia pisownię każdego wyrazu (podaje zasady pisowni, poszukuje uzasadnienia pisowni).
Punkt 4.
Zapisywanie - dziecko zapisuje zdanie (podobnie postępuje z następnymi zdaniami).
Punkt 5.
Kontrola l – dziecko. Dziecko samodzielnie sprawdza cały napisany tekst.
Punkt 6.
Kontrola 2 – dorosły. Dorosły sprawdza tekst. Jeżeli znajdzie błędy, podaje ich liczbę.
Punkt 7.
Kontrola 3 – dziecko. Dziecko ponownie sprawdza tekst z pomocą słownika ortograficznego.
Punkt 8.
Kontrola 4 – dorosły. Dorosły sprawdza poprawiony tekst. Jeżeli nadal są błędy, wskazuje tekst -wzór, z którego dyktował zdania.
Punkt 9.
Kontrola 5 – dziecko. Dziecko porównuje napisany tekst ze wzorem i ostatecznie poprawia błędy.
Punkt 10.
Poprawa - dziecko opracowuje błędnie napisane wyrazy (np. podaje zasady pisowni, wyrazy pokrewne, odmienia wyraz przez przypadki, wymienia na inne formy).
Uwagi: Podstawowym założeniem stosowania techniki "dyktando z komentarzem ortograficznym" jest przeświadczenie o możliwości utrwalenia zasad pisowni i wytworzenia pełnej świadomości ortograficznej przez przekształcenie się nawyku "głośnego myślenia" - omawiania zasad pisowni (pkt. 3) - w nawyk "cichego" przypominania ich sobie podczas pisania. Ważne jest wykonywanie omawianego ćwiczenia krótko lecz systematycznie oraz zawarcie umowy z dzieckiem co do czasu pracy (codziennie), liczby dyktowanych zdań (zawsze tej samej) oraz nagrody (po każdym tygodniu ćwiczeń). W ten sposób dziecko nie będzie usiłowało, w tej sprawie, stale z nami negocjować.