Szkoła Podstawowa im. Pokoju

Szkoła Podstawowa
im.Pokoju

42 - 311 Żarki Letnisko

ul. Szkolna 20

tel. 34 314 63 15

spzarkiletnisko@wp.pl

Anonimowa skrzynka na sygnały

Kalendarium

Niedziela, 2024-05-19

Imieniny: Celestyny, Iwony

Kartka z kalendarza

Kontakt


tel. 34 314 - 63 - 15
fax. 34 314 - 63 - 15


e-mail:spzarkiletnisko@wp.pl

Dyktando w 10 punktach

 z komentarzem ortograficznym

Punkt l. 

Umów się z dzieckiem, że codziennie będziecie robić dyktando obejmujące zawsze tylko 3 zdania. Wymyślcie wspólnie nagrodę po każdym tygodniu pracy.

Punkt 2. 

Wybór tekstu - zaznacz w książce dziecka 3 zdania i przeczytaj na głos pierwsze zdanie.

Punkt 3. 

Komentarz ortograficzny - dziecko powtarza zdanie i omawia pisownię każdego wyrazu (podaje zasady pisowni, poszukuje uzasadnienia pisowni).

Punkt 4. 

Zapisywanie - dziecko zapisuje zdanie (podobnie postępuje z następnymi zdaniami).

Punkt 5.

Kontrola l – dziecko. Dziecko samodzielnie sprawdza cały napisany tekst.

Punkt 6. 

Kontrola 2 – dorosły. Dorosły sprawdza tekst. Jeżeli znajdzie błędy, podaje ich liczbę.

Punkt 7. 

Kontrola 3 – dziecko. Dziecko ponownie sprawdza tekst z pomocą słownika ortograficznego.

Punkt 8.

Kontrola 4 – dorosły. Dorosły sprawdza poprawiony tekst. Jeżeli nadal są błędy, wskazuje tekst -wzór, z  którego dyktował zdania.

Punkt 9. 

Kontrola 5 – dziecko. Dziecko porównuje napisany tekst ze wzorem i ostatecznie poprawia błędy.

Punkt 10.

Poprawa - dziecko opracowuje błędnie napisane wyrazy (np. podaje zasady pisowni, wyrazy  pokrewne, odmienia wyraz przez przypadki, wymienia na inne formy).

Uwagi: Podstawowym założeniem stosowania techniki "dyktando z komentarzem ortograficznym" jest przeświadczenie o możliwości utrwalenia zasad pisowni i  wytworzenia pełnej świadomości ortograficznej przez przekształcenie się nawyku   "głośnego myślenia" - omawiania zasad pisowni (pkt. 3) - w nawyk "cichego"   przypominania ich sobie podczas pisania. Ważne jest wykonywanie omawianego  ćwiczenia krótko lecz systematycznie oraz zawarcie umowy z dzieckiem co do czasu  pracy (codziennie), liczby dyktowanych zdań (zawsze tej samej) oraz nagrody (po każdym tygodniu ćwiczeń). W ten sposób dziecko nie będzie usiłowało, w tej sprawie,  stale z nami negocjować.